autor: Tomek Miłowicki

Badania socjologiczne pokazują, że w 2022 aż 45% Polaków preferuje zakupy wyłącznie w sklepach internetowych. Taka sytuacja wiąże się bezpośrednio z oszczędnością czasu oraz z pewnymi możliwościami, które oferuje Internet: kody rabatowe, promocje, zniżki, wyprzedaże. Bez wątpienia umiejętne wyszukiwanie i wykorzystanie okazji rabatowych zmniejsza cenę pierwotną produktu nawet o 50%. Czym są kody rabatowe i jak powstały?

Zniżki, rabaty, kupony rabatowe – geneza

Systemy rabatowe w postaci kuponów i kodów zniżkowych powstały na drodze ewolucji rynku zakupów. Pierwotnie, kody rabatowe były drukowane w codziennej prasie. By wykorzystać kod należało go wyciąć i okazać w sklepie, by na wybrane zakupy dostać odpowiedni rabat. Wraz z dynamicznym rozwojem technologicznym takie źródło dystrybucji nie miało sensu, toteż skupiono się na publikowaniu zniżek i rabatów w postaci e-kodów.

Rodzaje kodów rabatowych

Oto trzy rodzaje kodów rabatowych, które możemy odnaleźć w serwisach internetowych:

Kod procentowy – inaczej rabat. Kod nadaje kilkudziesięcioprocentową zniżkę na dany produkt, kategorię czy nawet cały asortyment.

Kwotowy kod – zmniejsza sumę zamówienia o konkretną wartość pieniężną: np.: 30 zł taniej. W tej ofercie rabatowej występuje próg zakupowy, czyli kod obowiązuje w momencie, gdy suma całkowita zamówienia przekroczy ustaloną minimalną wartość. Jeżeli kod ma wartość 30 zł, a próg zakupowy to 150 zł, to możemy go wykorzystać wtedy, gdy suma zakupów będzie wynosiła minimum 150 zł.

Darmowa dostawa – To kody krótkotrwałe – jednodniowe, weekendowe. Wykorzystanie kodu sprawia, że nie są naliczane koszty przesyłki.

Polacy w czołówce dynamicznie rozwijających się rynków e-commerce

Analizy sprzedaży internetowych oraz sondy społeczne ukazują, że aż 59% Polaków chętniej robi zakupy w sklepach online, niż w stacjonarnych. W 2022 roku z usług e-commerce skorzystało niespełna 50% mieszkańców naszego kraju. Wyprzedziliśmy w tym Amerykę (42%); Holandię (37%), Finlandię (35%) oraz Norwegię (34%).
Obecna w Polsce nowoczesna bankowość oraz szeroki dostęp do internetu pokazuje, w jaki sposób Polacy zaadaptowali się do nowych technologicznie warunków. Być może w niedalekiej przyszłości zakupy stacjonarne zostaną całkowicie wyparte przez e-commerce.

Czy kody rabatowe opanowały sprzedaż online?

Czemu ludzie korzystają ze zniżek? Z oszczędności, z pogarszającej się sytuacji gospodarczej, czy ze świadomości, że można inaczej/taniej? Zauważa się, że rynek kodów rabatowych w sklepach internetowych powiększa się z każdym rokiem. Analizy pokazują, że praktycznie każdy, kto ma dostęp do Internetu podejmuje się zakupów online przynajmniej raz w roku.

Oferty zniżek proponowane konsumentom przez największe firmy t.j: Reserved, Zara, Guess czy Zalando są nie tylko sposobem na uprzyjemnienie zakupów, ale również umożliwiają oszczędzanie, zarówno czasu, jak i pieniędzy ( co w tych trudnych czasach jest bardzo ważne).
Mimo wzrostu zainteresowania zakupami online i kodami rabatowymi, wciąż pozostaje grupa osób, które z rabatowej oferty nie korzystają. Czym to może być spowodowane? Być może jest to związane ze wstydem przed korzystaniem z jakichkolwiek zniżek. Z pewnością presja społeczna jest dzisiaj tak silna, że może powodować u niektórych strach przed zniekształceniem (pogorszeniem) ich wizerunku w oczach innych. Ten społeczny dyskomfort bez wątpienia wpływa na stan psychiczny i naszą samoocenę. Dlatego też niektórzy ludzie (szczególnie klasa średnia i wyżej) nie godzą się na żadne zniżki i promocje.
Niekorzystanie z kodów rabatowych może się również wiązać po prostu z nieumiejętnym szukaniem w serwisach internetowych, które często publikują już nieaktualne promocje.

Prognozy dla kodów rabatowych

Dynamicznie zmieniająca się sytuacja polityczna i gospodarcza bez wątpienia zmusza nas do gromadzenia oszczędności. Jednakże, by konsumenci mogli w przyszłości oszczędzić, firmy będą musiały proponować im nowsze, ciekawsze sposoby ekonomizacji finansów. Zapewne poszczególne firmy poszerzą zakres promocyjny, nałożą nowe, być może większe rabaty na podstawowe produkty. Z pewnością rozpocznie się walka o klienta. Wówczas kody rabatowe i kupony zniżkowe staną się nieodłącznym elementem zakupów.
Rozwój technologiczny wskazuje, że w niedalekiej przyszłości kody rabatowe mogą zmienić formę. Pewne jest natomiast jedno. Kody rabatowe – nie zależnie w jakiej formie – zawsze będą ciekawą opcją walki z zwiększającymi się cenami.

PRZYPISY

  1. Szeluga. B., kody rabatowe – co warto o nich wiedzieć, www.webe.partners.pl
  2. Mering. P., Polacy lubią zakupy przez Internet, www.bezprawnik.pl
  3. Za co Polacy kochają kody rabatowe?, www.gremimedia.pl

Pierwszy połóż łapę na najnowszych promocjach!

Dziękujemy za zapisanie się do newslettera

Błąd. Proszę spróbuj ponownie.

Przeczytałem i akceptuje politykę prywatności