Badania socjologiczne pokazują, że w 2022 aż 45% Polaków preferuje zakupy wyłącznie w sklepach internetowych. Taka sytuacja wiąże się bezpośrednio z oszczędnością czasu oraz z pewnymi możliwościami, które oferuje Internet: kody rabatowe, promocje, zniżki, wyprzedaże. Bez wątpienia umiejętne wyszukiwanie i wykorzystanie okazji rabatowych zmniejsza cenę pierwotną produktu nawet o 50%. Czym są kody rabatowe i jak powstały?
Zniżki, rabaty, kupony rabatowe – geneza
Systemy rabatowe w postaci kuponów i kodów zniżkowych powstały na drodze ewolucji rynku zakupów. Pierwotnie, kody rabatowe były drukowane w codziennej prasie. By wykorzystać kod należało go wyciąć i okazać w sklepie, by na wybrane zakupy dostać odpowiedni rabat. Wraz z dynamicznym rozwojem technologicznym takie źródło dystrybucji nie miało sensu, toteż skupiono się na publikowaniu zniżek i rabatów w postaci e-kodów.
Rodzaje kodów rabatowych
Oto trzy rodzaje kodów rabatowych, które możemy odnaleźć w serwisach internetowych:
Kod procentowy – inaczej rabat. Kod nadaje kilkudziesięcioprocentową zniżkę na dany produkt, kategorię czy nawet cały asortyment.
Kwotowy kod – zmniejsza sumę zamówienia o konkretną wartość pieniężną: np.: 30 zł taniej. W tej ofercie rabatowej występuje próg zakupowy, czyli kod obowiązuje w momencie, gdy suma całkowita zamówienia przekroczy ustaloną minimalną wartość. Jeżeli kod ma wartość 30 zł, a próg zakupowy to 150 zł, to możemy go wykorzystać wtedy, gdy suma zakupów będzie wynosiła minimum 150 zł.
Darmowa dostawa – To kody krótkotrwałe – jednodniowe, weekendowe. Wykorzystanie kodu sprawia, że nie są naliczane koszty przesyłki.
Polacy w czołówce dynamicznie rozwijających się rynków e-commerce
Analizy sprzedaży internetowych oraz sondy społeczne ukazują, że aż 59% Polaków chętniej robi zakupy w sklepach online, niż w stacjonarnych. W 2022 roku z usług e-commerce skorzystało niespełna 50% mieszkańców naszego kraju. Wyprzedziliśmy w tym Amerykę (42%); Holandię (37%), Finlandię (35%) oraz Norwegię (34%).
Obecna w Polsce nowoczesna bankowość oraz szeroki dostęp do internetu pokazuje, w jaki sposób Polacy zaadaptowali się do nowych technologicznie warunków. Być może w niedalekiej przyszłości zakupy stacjonarne zostaną całkowicie wyparte przez e-commerce.
Czy kody rabatowe opanowały sprzedaż online?
Czemu ludzie korzystają ze zniżek? Z oszczędności, z pogarszającej się sytuacji gospodarczej, czy ze świadomości, że można inaczej/taniej? Zauważa się, że rynek kodów rabatowych w sklepach internetowych powiększa się z każdym rokiem. Analizy pokazują, że praktycznie każdy, kto ma dostęp do Internetu podejmuje się zakupów online przynajmniej raz w roku.
Oferty zniżek proponowane konsumentom przez największe firmy t.j: Reserved, Zara, Guess czy Zalando są nie tylko sposobem na uprzyjemnienie zakupów, ale również umożliwiają oszczędzanie, zarówno czasu, jak i pieniędzy ( co w tych trudnych czasach jest bardzo ważne).
Mimo wzrostu zainteresowania zakupami online i kodami rabatowymi, wciąż pozostaje grupa osób, które z rabatowej oferty nie korzystają. Czym to może być spowodowane? Być może jest to związane ze wstydem przed korzystaniem z jakichkolwiek zniżek. Z pewnością presja społeczna jest dzisiaj tak silna, że może powodować u niektórych strach przed zniekształceniem (pogorszeniem) ich wizerunku w oczach innych. Ten społeczny dyskomfort bez wątpienia wpływa na stan psychiczny i naszą samoocenę. Dlatego też niektórzy ludzie (szczególnie klasa średnia i wyżej) nie godzą się na żadne zniżki i promocje.
Niekorzystanie z kodów rabatowych może się również wiązać po prostu z nieumiejętnym szukaniem w serwisach internetowych, które często publikują już nieaktualne promocje.
Prognozy dla kodów rabatowych
Dynamicznie zmieniająca się sytuacja polityczna i gospodarcza bez wątpienia zmusza nas do gromadzenia oszczędności. Jednakże, by konsumenci mogli w przyszłości oszczędzić, firmy będą musiały proponować im nowsze, ciekawsze sposoby ekonomizacji finansów. Zapewne poszczególne firmy poszerzą zakres promocyjny, nałożą nowe, być może większe rabaty na podstawowe produkty. Z pewnością rozpocznie się walka o klienta. Wówczas kody rabatowe i kupony zniżkowe staną się nieodłącznym elementem zakupów.
Rozwój technologiczny wskazuje, że w niedalekiej przyszłości kody rabatowe mogą zmienić formę. Pewne jest natomiast jedno. Kody rabatowe – nie zależnie w jakiej formie – zawsze będą ciekawą opcją walki z zwiększającymi się cenami.
PRZYPISY
- Szeluga. B., kody rabatowe – co warto o nich wiedzieć, www.webe.partners.pl
- Mering. P., Polacy lubią zakupy przez Internet, www.bezprawnik.pl
- Za co Polacy kochają kody rabatowe?, www.gremimedia.pl