Promocja to marketingowe działania firm lub instytucji na rynku, których celem jest zwiększenie popytu na dobra i wszelakie usługi, które są przez nich oferowane. Bez wątpienia dzisiaj z promocji korzysta mnóstwo ludzi. Działania promocyjne nie tylko przyciągają potencjalnych klientów, ale również umożliwiają ekonomizacje środków finansowych, co w tak niepewnych czasach z pewnością jest nad wyraz ważne.
Promocyjne oferty, bonusy, zniżki i rabaty to bez wątpienia współczesne narzędzia do budowania marki oraz relacji między firmą a klientem. To również sposób na aktywną sprzedaż oraz oszczędzanie kapitału. Zatem czym są promocje i wyprzedaże oraz jakie są ich cele?
Strategie promocji
Promocje są tworzone przez przedsiębiorstwa, które – zanim ją nałożą na produkt – muszą określić:
- do kogo kierowane będą dane produkty,
- jaki jest cel promocji,
- w jaki sposób będzie realizowany oraz
- jakie będą koszty finalne danego przedsięwzięcia.
Z pewnością aby określić do kogo zostaną skierowane produkty należy wziąć pod uwagę różne czynniki: geograficzne (miejsce zamieszkania adresata), demograficzne (wiek klienta, jego płeć oraz struktura rodziny), ekonomiczne (miesięczny dochód netto klienta) i psychiczne (typ osobowości klienta, upodobania i wartości).
Cele i funkcje promocji
Badania polskiej przestrzeni konsumenckiej wskazują, że Polacy chętnie biorą udział we wszelkich akcjach promocyjnych. Aż 97% klientów przyznaje się do korzystania z proponowanych promocji. Dotyczą one najczęściej wielkich firm t.j: Zalando, eobuwie, Sephora, Hebe, Rossmann i inne. 44% konsumentów przyznaje się do aktywnego poszukiwania promocji, co sprawia, że stają się oni Promo Hunters.
Cele:
- nakłaniające – wpływ na zmianę stosunku adresatów promocji do produktu, tworzenie lojalności wobec marki
- ekonomiczne – nastawione na wzrost dochodów lub oszczędność kosztów
- informacyjne – przekazanie najważniejszych informacji o dostępności towarów w promocyjnych cenach.
Funkcje:
- wywoływanie określonych postaw nabywców rynkowych
- dostarczanie nabywcom informacji, zmierzające do przełamania bariery nieznajomości rynku.
- stworzenie pozacenowych narzędzi rywalizacji w przestrzeni rynkowej.
Realizacja promocji:
Istnieje wiele form nakłaniających, które umożliwiają realizację oferowanych promocji:
- reklama (kierowana do odbiorcy masowego)
- akwizycja (sprzedaż bezpośrednia)
- propaganda gospodarcza (rozgłos)
- promotion mix (wykorzystanie wszystkich strategii razem)
- promocja handlowa (zachęcają do zakupu towaru w danym momencie)
Innowacyjne formy promocji
- ambient media (wykorzystane niestandardowych nośników informacji: toalety publiczne, podłogi, graffiti).
- reklama: porównawcza, komercyjna, tranzytowa.
- lokowanie produktu – (nawiązywaniu do produktu w środku przekazu w taki sposób, żeby przemawiał on do podświadomości odbiorcy i zachęcał go do nabycia).
- aeromarketing (aromatyzowanie pomieszczeń firmy. Stworzenie przyjemnej atmosfery w miejscu sprzedaży)
- audiomarketing (zdobywanie klienta za pomocą muzyki)
- visual merchandising (odpowiednia aranżacja przestrzeni handlowej)
- advergaming (tworzenie i zamieszczanie w Internecie gier różnych marek)
- podcasting (publikacja dźwiękowa)
- marketing mobilny
- field marketing (łowienie klienta w terenie)
- desktop marketing (marketing wykorzystujący pulpit komputera lub urządzenia mobilnego)
Wraz rozwojem marketingu internetowego z pewnością poszerza się spektrum możliwości, które poprawiają jakość naszych zakupów. Pojawiają się innowacyjne sposoby organizacji przestrzeni sklepowych – zarówno stacjonarnych, jak i wirtualnych. Zapewne wprowadzane są coraz ciekawsze sposoby na zachęcenie klientów do korzystania z oferowanych usług, jak chociażby kody rabatowe i wszelkiego rodzaju promocje. Bez wątpienia dynamiczny rozwój i poszerzanie się możliwości sugerują że w ciągu najbliższych kilkunastu lat marketing internetowy przyjmie zupełnie inną, być może bardziej futurystyczną, formę.
PRZYPISY:
Florczak. A., Wyprzedaż, w: Encyklopedia zarządzania, www.mfiles.pl
Janowski. A., Sezonowa wyprzedaż – o jakich przepisach powinny pamiętać sklepy?, www.poradnikprzedsiebiorcy.pl
Borowczyk. K, Mikoś. J., Promocja, w: Encyklopedia Zarządzania, www.files.pl
Definicja promocji. Cele, funkcje, rodzaje promocji, www.flstrefa.pl
Radzimiński. M., W gąszczu promocji. Rodzaje akcji promocyjnych i ich uczestnicy, www.najlepszekonto.pl
Kiedy zaczynają się wyprzedaże zimowe, letnie, jesienne i wiosenne? W jakich terminach polować na największe przeceny?, www.wydawajdobrze.com
Mamok. A., Kreowanie potrzeb klientów jako jeden z elementów rozwoju rynku optycznego, www.adammamok.pl