autor: Tomek Miłowicki

Promocja to marketingowe działania firm lub instytucji na rynku, których celem jest zwiększenie popytu na dobra i wszelakie usługi, które są przez nich oferowane. Bez wątpienia dzisiaj z promocji korzysta mnóstwo ludzi. Działania promocyjne nie tylko przyciągają potencjalnych klientów, ale również umożliwiają ekonomizacje środków finansowych, co w tak niepewnych czasach z pewnością jest nad wyraz ważne. 

Promocyjne oferty, bonusy, zniżki i rabaty to bez wątpienia współczesne narzędzia do budowania marki oraz relacji między firmą a klientem. To również sposób na aktywną sprzedaż oraz oszczędzanie kapitału. Zatem czym są promocje i wyprzedaże oraz jakie są ich cele? 

Strategie promocji

Promocje są tworzone przez przedsiębiorstwa, które – zanim ją nałożą na produkt – muszą określić:

  • do kogo kierowane będą dane produkty,
  • jaki jest cel promocji,
  • w jaki sposób będzie realizowany oraz
  • jakie będą koszty finalne danego przedsięwzięcia. 

Z pewnością aby określić do kogo zostaną skierowane produkty należy wziąć pod uwagę różne czynniki: geograficzne (miejsce zamieszkania adresata), demograficzne (wiek klienta, jego płeć oraz struktura rodziny), ekonomiczne (miesięczny dochód netto klienta) i psychiczne (typ osobowości klienta, upodobania i wartości).

Cele i funkcje promocji 

Badania polskiej przestrzeni konsumenckiej wskazują, że Polacy chętnie biorą udział we wszelkich akcjach promocyjnych. Aż 97% klientów przyznaje się do korzystania z proponowanych promocji. Dotyczą one najczęściej wielkich firm t.j: ZalandoeobuwieSephoraHebeRossmann i inne. 44% konsumentów przyznaje się do aktywnego poszukiwania promocji, co sprawia, że stają się oni Promo Hunters.

Cele:

  • nakłaniające – wpływ na zmianę stosunku adresatów promocji do produktu, tworzenie lojalności wobec marki
  • ekonomiczne – nastawione na wzrost dochodów lub oszczędność kosztów
  • informacyjne – przekazanie najważniejszych informacji o dostępności towarów w promocyjnych cenach.

Funkcje:

  • wywoływanie określonych postaw nabywców rynkowych
  • dostarczanie nabywcom informacji, zmierzające do przełamania bariery nieznajomości rynku. 
  • stworzenie pozacenowych narzędzi rywalizacji w przestrzeni rynkowej.

Realizacja promocji:

Istnieje wiele form nakłaniających, które umożliwiają realizację oferowanych promocji:

  1. reklama (kierowana do odbiorcy masowego)
  2. akwizycja (sprzedaż bezpośrednia)
  3. propaganda gospodarcza (rozgłos)
  4. promotion mix (wykorzystanie wszystkich strategii razem)
  5. promocja handlowa (zachęcają do zakupu towaru w danym momencie)

Innowacyjne formy promocji

  • ambient media (wykorzystane niestandardowych nośników informacji: toalety publiczne, podłogi, graffiti).
  • reklama: porównawcza, komercyjna, tranzytowa.
  • lokowanie produktu – (nawiązywaniu do produktu w środku przekazu w taki sposób, żeby przemawiał on do podświadomości odbiorcy i zachęcał go do nabycia).
  • aeromarketing (aromatyzowanie pomieszczeń firmy. Stworzenie przyjemnej atmosfery w miejscu sprzedaży)
  • audiomarketing (zdobywanie klienta za pomocą muzyki)
  • visual merchandising (odpowiednia aranżacja przestrzeni handlowej)
  • advergaming (tworzenie i zamieszczanie w Internecie gier różnych marek)
  • podcasting (publikacja dźwiękowa)
  • marketing mobilny 
  • field marketing (łowienie klienta w terenie)
  • desktop marketing (marketing wykorzystujący pulpit komputera lub urządzenia mobilnego)

Wraz rozwojem marketingu internetowego z pewnością poszerza się spektrum możliwości, które poprawiają jakość naszych zakupów. Pojawiają się innowacyjne sposoby organizacji przestrzeni sklepowych – zarówno stacjonarnych, jak i wirtualnych. Zapewne wprowadzane są coraz ciekawsze sposoby na zachęcenie klientów do korzystania z oferowanych usług, jak chociażby kody rabatowe i wszelkiego rodzaju promocje. Bez wątpienia dynamiczny rozwój i poszerzanie się możliwości sugerują że w ciągu najbliższych kilkunastu lat marketing internetowy przyjmie zupełnie inną, być może bardziej futurystyczną, formę. 

PRZYPISY:

Florczak. A., Wyprzedaż, w: Encyklopedia zarządzaniawww.mfiles.pl

Janowski. A., Sezonowa wyprzedaż – o jakich przepisach powinny pamiętać sklepy?, www.poradnikprzedsiebiorcy.pl

Borowczyk. K, Mikoś. J., Promocja, w: Encyklopedia Zarządzaniawww.files.pl

Definicja promocji. Cele, funkcje, rodzaje promocjiwww.flstrefa.pl

Radzimiński. M., W gąszczu promocji. Rodzaje akcji promocyjnych i ich uczestnicywww.najlepszekonto.pl

Kiedy zaczynają się wyprzedaże zimowe, letnie, jesienne i wiosenne? W jakich terminach polować na największe przeceny?www.wydawajdobrze.com

Mamok. A., Kreowanie potrzeb klientów jako jeden z elementów rozwoju rynku optycznegowww.adammamok.pl

Pierwszy połóż łapę na najnowszych promocjach!

Dziękujemy za zapisanie się do newslettera

Błąd. Proszę spróbuj ponownie.

Przeczytałem i akceptuje politykę prywatności