Praktycznie każdy lubi robić zakupy. Nie ma znaczenia, czy chodzi o sklepy stacjonarne czy internetowe. Zakupy sprawiają ludziom ogromną przyjemność. Czasami są traktowane jako forma spędzania wolnego czasu. Polowanie na promocje i wyprzedaże to normalne zachowanie konsumentów. Klienci chcą kupić najlepsze produkty w super cenach. Nikogo już nie dziwi, że zdecydowanie większym zainteresowaniem cieszą się sklepy, które spełniają oczekiwania klientów w zakresie promocji. Sprawdź, dlaczego kupony rabatowe są dobrym sposobem na oszczędne zakupy.
Kupony rabatowe w czasach szalejącej inflacji, czyli każdy liczy na promocje
Nie ulega żadnej wątpliwości, że mamy do czynienia z czasami trudnymi dla gospodarki. Z powodu drożyzny większość osób musi przestawić się na oszczędny tryb życia. W niektórych przypadkach może to oznaczać dokładną analizę cen w sklepach.
Jeszcze jakiś czas temu klienci sklepów bez większego zastanowienia wkładali do koszyka produkty, które były im mniej lub bardziej potrzebne. Zakupy zazwyczaj robili w jednym ulubionym sklepie. Bardziej cenili oszczędzanie czasu niż niewielkie różnice cenowe wynikające z promocji w sklepach konkurencyjnych.
Obecnie nawyki konsumenckie mogą mocno się zmienić. Klienci najprawdopodobniej będą poszukiwać ulubionych produktów w najniższej cenie w różnych sklepach. Może to oznaczać jedno: wartość przeciętnego koszyka ulegnie zmniejszeniu. Sklepy mają kilka sposobów na zatrzymanie klientów. Są to liczne promocje i kupony rabatowe. Mają one zachęcić konsumentów do zrobienia kolejnych zakupów w danym sklepie.
Jak działają kupony rabatowe?
Nie ma jednej zasady funkcjonowania kuponów rabatowych dla wszystkich sklepów. O tym, jak będą wyglądały kupony rabatowe i w jakim zakresie będą miały wpływ na obniżenie cen, decyduje sklep. Strategia marketingowa może planować wydawanie takich kuponów o takiej samej lub różnej wartości. Kupony mogą być uruchamiane stale lub okazjonalnie. Mogą dotyczyć na przykład kampanii sprzedażowych związanych ze świętami, z wakacjami i z weekendami. Okazji do zapraszania klientów na tańsze zakupy może być wiele.
Kupony rabatowe obniżają ceny o wskazaną kwotę (10 zł, 20 zł lub więcej) a rabat uzależniony jest od wartości produktów, które znalazły się w koszyku. Obniżki mogą być również wyrażane w procentach (2 – 10% to najczęstsze przypadki).
W trakcie finalizacji zakupów klienci muszą okazać kupony rabatowe przy kasie w sklepie stacjonarnym. Jeśli zakupy są robione w sklepie internetowym, wystarczy wprowadzić kod do odpowiedniej rubryki. Koniecznie trzeba sprawdzić datę ważności takiego kodu. Kod nie obniży wartości zamówienia, gdy minął już czas jego obowiązywania.
Tego rodzaju kupony mogą określać, jakich produktów dotyczy rabat. Niektóre sklepy zachęcają w ten sposób do robienia zapasów produktów objętych promocją. Zdarzają się przypadki, że można na bazie kuponu kupić określoną ilość produktów. Limit wynika z tego, że sklep chce, by z rabatu mogło skorzystać więcej osób.
Kupony rabatowe to gwarantowany efekt WOW
Ceny tych samych produktów w różnych sklepach mogą być inne. Trudno jest je wszystkie spamiętać, a potem analizować, ile można było zaoszczędzić, robiąc zakupy w konkurencyjnym sklepie.
Jeśli w sklepie są promocje, to aby klient poczuł prawdziwą satysfakcję z zakupów, musi mieć porównanie cen z innych sklepów. To da mu poczucie, że faktycznie kupił produkty w najlepszych cenach.
Dlatego nie ma nic wspanialszego, niż kupony rabatowe, które wyraźnie pokazują wartość obniżki na paragonie lub fakturze. Od razu widać, ile dany klient zaoszczędził. Ta informacja do niego najbardziej przemawia. Nie musi nic porównywać. Po prostu wie, ile na tych zakupach dzięki kuponom rabatowym zyskał. Daje mu to satysfakcję z zakupów.
Klient jest przekonany, że dobrze zrobił, wybierając dany sklep. Chętnie wróci, by zrobić następne zakupy. Dzieje się tak dlatego, że klient widzi, że jest ważny dla sklepu. Sklep szanuje jego potrzebę wdrażania oszczędności i daje możliwości robienia zakupów w atrakcyjnych cenach.
Dlaczego małe sklepy osiedlowe i niewielkie sklepy internetowe nie mają większych szans na przetrwanie?
Niewielkie sklepiki działające na osiedlach w ogóle nie stosują żadnych promocji. Nawet jeśli lokalna społeczność chce wspierać drobną przedsiębiorczość, to z czasem i tak zauważa, że na takich zakupach dużo traci. W efekcie ostatecznie i tak przechodzi do sklepów, które zachęcają klientów do zakupów za pomocą promocji i kuponów zmniejszających kwotę do zapłaty w kasie.
Małe e-sklepy dość często popełniają te same błędy co sklepiki osiedlowe. Oszczędzają na akcjach promocyjnych, przez co nie są w stanie zdobyć i utrzymać klientów. Szczerze mówiąc, nie mają dla nich nic do zaoferowania prócz produktów, które można kupić gdzie indziej. Lekceważą moc sprzedażową, jaką mają między innymi kupony rabatowe.
Tymczasem nowoczesny klient kocha promocje i kupony rabatowe. Wybierze sklep, który doskonale rozumie jego potrzeby. Znane sklepy to również bezpieczeństwo transakcji. Klient ma pewność, że otrzyma zamówienie. Wie, że w razie potrzeby może dokonać zwrotu lub wymiany. Spodziewa się też, że wkrótce otrzyma nowy kod rabatowy.