Black Week to tydzień szalonych promocji, mający ścisły związek z Black Friday. Amerykańskie święto zakupów w obniżonych cenach na stałe zadomowiło się w polskim handlu. Początki tego święta nie były łatwe. Nie obyło się bez dramatów. Współcześnie większość sklepów wdraża specjalną ofertę na Black Week. Sprawdź, jak możesz dostać kody rabatowe!
Szokujące początki Black Friday w Polsce
Jeszcze na początku XXI wieku Black Friday był znany Polakom na przykład z telewizji lub z osobistych doświadczeń związanych z tym świętem w czasie pobytu w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Polacy nie mogli uwierzyć, że Amerykanie dosłownie szturmują sklepy stacjonarne. Gdy z czasem pojawiła się pierwsza edycja Black Friday w Polsce, okazało się, że polscy konsumenci zachowują się identycznie jak konsumenci z USA. Nie byłoby takich sytuacji, gdyby już wtedy były dostępne kody rabatowe.
Przykładem może być jedna z łódzkich galerii handlowych, w której tłum zmasakrował wystawy otaczające wejście do popularnego sklepu działającego w branży AGD/RTV. W tym czasie na sklep „rzucono” tylko kilka produktów w mocno obniżonych cenach, co wywołało oburzenie tłumu. Doszło do bójek. Historyczna już relacja z miejsca zdarzenia mówi o staruszce, która wylądowała na pogotowiu ratunkowym z połamaną ręką, ale za to ze zdobyczą, jaką się jej udało wyszarpać z obleganego przez masy klientów sklepu. Staruszka zdobyła wówczas białą mikrofalówkę z wyprzedaży.
Black Friday zakotwiczył w Polsce dopiero z początkiem drugiej dekady XXI wieku. Stało się to w zasadzie dzięki sklepom internetowym, które nie były narażone na ataki rozjuszonego tłumu. Sklepy tego rodzaju po prostu generowały kody rabatowe, z których na spokojnie mógł skorzystać każdy klient. Z czasem handel zrozumiał, że jeden dzień na szaleństwo zakupowe to zbyt mało. Sklepy zaczęły wdrażać oferty na Black Week. Dzięki temu zabiegowi marketingowemu konsumenci mają zdecydowanie więcej czasu na podjęcie decyzji o zakupach.
W sklepach stacjonarnych Black Week rozmywa zagrożenie wystąpienia kolejnych szturmów. Tak więc Black Week to dobry pomysł zarówno dla bezpieczeństwa klientów, jak i wystaw sklepowych. Ponieważ Black Friday wywołuje różne emocje i zachowania konsumentów, sklepy stacjonarne nie organizują akcji w tak gigantycznej skali, jak to ma miejsce w USA. Stoi za tym zbyt duże ryzyko utraty zdrowia, życia i mienia.
Kody rabatowe na Black Week
Black Week to zazwyczaj końcówka listopada. W przypadku Black Friday chodzi o piątek, który następuje zaraz po Święcie Dziękczynienia w USA. W Polsce jest to dość dobry czas na planowanie zakupów świątecznych. Można kupić taniej atrakcyjne prezenty dla bliskich osób.
Chociaż Black Week to głównie rozmaite wyprzedaże, wiele sklepów internetowych i stacjonarnych przekazuje swoim klientom kody rabatowe, które obniżają wartość końcową koszyka. Niektóre sklepy nie pozwalają na łączenie wyprzedaży z dodatkowymi zniżkami, ale to zależy przede wszystkim od polityki sprzedaży danej firmy.
Kody rabatowe mogą na przykład obniżać cenę najnowszej kolekcji ubrań. Nie każdy klient przecież zaopatruje się wyłącznie na wyprzedażach. Są klienci, którzy mają potrzebę kupowania nowości.
Kody zniżkowe mogą dotyczyć konkretnej kategorii produktów w danym sklepie. W przypadku sklepów tradycyjnych rabat może zachęcać do kupienia na przykład słodyczy, ozdób choinkowych, kosmetyków i każdych innych produktów, które w danej chwili mają podlegać promocji.
Black Week w e-sklepach a kody rabatowe
Sklepy internetowe mają kilka sprawdzonych sposobów na przekazanie kodów z rabatami swoim stałym i potencjalnym klientom. Robią to w następujący sposób:
- Informują o kodach w swoim sklepie internetowym.
- Umieszczają kod zniżkowy na swoich profilach w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, TikTok).
- Wysyłają maile z kodem.
- Wysyłają kod za pomocą poczty tradycyjnej.
- Załączają ulotki z kodem do paczki z zamówieniem ze sklepu.
- Mogą informować o kodzie za pomocą SMS.
- Decydują się na kampanię reklamową, w której w roli głównej występują kody rabatowe.
- Udostępniają kody portalom internetowym i blogom o różnej tematyce.
Co traci sklep, który żałuje środków na kody rabatowe?
Nie wszystkie sklepy chcą przyciągać klientów na zakupy za pomocą kodów promocyjnych. Jest to dość poważny błąd strategiczny, gdyż nowoczesny konsument doskonale wie o istnieniu tego rodzaju zabiegów marketingowych i wręcz oczekuje, że będzie mógł z nich skorzystać. Klienci zostawiający pieniądze w sklepie lubią poczuć, że udało im się coś zaoszczędzić. Nawet 20 zł rabatu potrafi wywołać uśmiech na twarzy klientów. Każdy wie, że sklep nie wyda towaru za darmo, ale mimo wszystko miło jest dostawać kody rabatowe.
Sklepy, które unikają jakichkolwiek promocji, z pewnością nie mogą mówić, że cieszą się dużym zainteresowaniem klientów. Tak jest w przypadku małych sklepów na osiedlach, które w ogóle nie wiedzą, co to jest promocja. W konsekwencji ludzie uciekają na zakupy do sklepów wielkopowierzchniowych i do sklepów internetowych, gdzie zawsze czeka na nich jakaś miła niespodzianka. Kody rabatowe pojawiają się nie tylko w czasie Black Week. Sklepy za ich pomocą kuszą klientów przez cały rok.