Ostatnie lata były spokojne a Polacy zaczęli żyć na dość wysokim poziomie. Bez większego problemu spłacali raty kredytów hipotecznych, nie oszczędzając na jedzeniu, ubraniu i produktach luksusowych. Sytuacja gospodarcza była dobra, zwiększyły się płace a tym samym możliwości zakupowe. Mogli pozwolić sobie na wyposażenie mieszkań w nowoczesny sprzęt elektroniczny i AGD znanych i topowych marek. Kupowali także ubrania, buty i akcesoria w popularnych sieciówkach odzieżowych. Zaopatrywali się także w perfumeriach i sklepach sportowych kupując dobrej jakości sprzęt sportowy i specjalistyczną odzież.
Coraz większa popularność kodów promocyjnych i rabatów
Sklepy internetowe i stacjonarne zachęcały klientów do zakupów atrakcyjnymi promocjami i kodami rabatowymi. Pomimo tego wiele osób z nich nie korzystało, ponieważ wydawało się, że w ten sposób uzyskane oszczędności nie warte są zachodu. Polacy przyzwyczaili się do korzystania na co dzień z najnowszych smartfonów, laptopów czy tabletów. Ponadto dostępne w sklepach elektronicznych słuchawki, powerbanki, odtwarzacze dvd i blu-ray wysokiej jakości były dostępne niemal dla każdego. Sytuację zmieniła wysoka inflacja i wzrost kredytów hipotecznych. Dla niektórych osób raty wzrosły dwukrotnie. Wysokie ceny żywności, paliwa i opłaty za mieszkanie sprawiły, że Polacy zaczęli szukać oszczędności.
W pierwszej kolejności ograniczyli zbędne wydatki. Sklepy RTV i AGD, z biżuterią, wystrojem wnętrz jako pierwsze odczuły spadek sprzedaży. W drugiej kolejności sklepy odzieżowe, sportowe, drogerie czy z zabawkami. Jeszcze przed samymi świętami wzrosła nieco sprzedaż ale z pewnością już w styczniu wróci do poprzedniego poziomu. Zarówno producenci jak i sklepy znanych i cenionych marek zauważyli, że muszą zmienić politykę wobec stałych jak i nowych klientów. Tylko w ten sposób są w stanie zachęcić ich do dalszego robienia zakupów i nie rezygnowania z życia na wysokim poziomie. Klienci zaczęli otrzymywać kupony promocyjne, kody zniżkowe i oferty na swoje skrzynki e-mail.
Kody rabatowe, zniżki i promocje
Zachęcano także nowych klientów do zapisania się do newslettera i otrzymania zniżki na pierwsze zakupy. Z czasem sklepy zaczęły wprowadzać coraz więcej ciekawych ofert. Zachęcały do zainstalowania dedykowanej aplikacji sklepu, zbierania punktów i zamiany ich na kody rabatowe i zniżki. Ponadto sklepy informowały o wyprzedażach, dłuższych terminach i wygodniejszych sposobach zwrotu produktów. Zaczęły wygrywać sklepy, które oferowały najlepsze warunki. Takie jak darmowa dostawa, bezpłatny zwrot czy rabat na kolejne zakupy. Pojawiły się strony internetowe oferujące łatwe pobranie aktualnych kodów rabatowych, które naliczają zniżki podczas robienia zakupów on-line. Ich stosowanie jest bardzo proste. Wystarczy wpisać kod rabatowy w koszyku aby naliczył się on automatycznie. Kupujący ma do zapłaty wartość zakupów już objęta rabatem.