Kod rabatowy to instrument marketingowy, który z jednej strony promuje sklep, a z drugiej pozwala klientom sklepu na tańsze zakupy. Nie da się ukryć, że jest to jeden z najpopularniejszych i najskuteczniejszych sposobów na zainteresowanie konsumentów ofertą danego sklepu stacjonarnego lub internetowego. Kody zniżkowe po prostu wszyscy lubią. Każdy przecież, kto tylko planuje zrobić zakupy w najbliższym czasie, zastanawia się jak kupować w najkorzystniejszych cenach. Dowiedz się, dlaczego kod rabatowy jest cenny dla większości konsumentów!
Dlaczego klienci chcą otrzymać kod rabatowy?
Kody promocyjne cieszą się dużym zainteresowaniem od dłuższego czasu. Obecnie zdecydowana większość konsumentów chce wykorzystywać kody z rabatami. Ma to związek z tym, że w Polsce mamy do czynienia z szalejącą inflacją, co za tym idzie — z drożyzną w sklepach.
Ceny na etykietach w sklepach zmieniają się dość szybko. Ludzie zaskakują drastyczne wzrosty cen na wiele produktów i usług. Zagrożenie kryzysem gospodarczym powoduje, że klienci sklepów dość starannie zastanawiają się nad wydatkami. O ile nie chcą obniżać poziomu swojego dotychczasowego życia, to szukają sposobów na tańsze zakupy. Dlatego w oczach klientów kod rabatowy ma wartość, nawet jeśli zniżka opiewa na kwotę 10 – 20 zł.
Klienci doskonale wiedzą, że sklepy stacjonarne i internetowe dość często generują kody promocyjne. Nie zawsze jednak zniżką są obejmowane wszystkie produkty z oferty sklepu. W zasadzie jest to uzależnione od polityki danego przedsiębiorstwa czy marki.
Niektóre sklepy wielkopowierzchniowe przykładowo wyznaczają produkty, których cenę przy kasie obniży kod rabatowy. Natomiast sklepy internetowe mogą ze zniżek wykluczyć produkty znajdujące się na wyprzedażach lub w outlecie. Ogólnie rzecz biorąc, mało kiedy można znaleźć łączące się promocje. Kod ze zniżką najczęściej dotyczy produktów, które nie są objęte żadną inną promocją.
Każdy sklep udostępnia regulamin korzystania z kodu rabatowego, gdzie konsumenci mogą sprawdzić, w jakich sytuacjach kod nie zadziała w kasie. Kody promocyjne najczęściej są terminowe. Chodzi o to, że wygenerowanie i wysłanie do klientów kolejnego kodu jest okazją do przypomnienia o sklepie i zachętą do dokonania zakupów. W sklepach stacjonarnych mogą być wyznaczone dni, w których obowiązuje kod rabatowy. Przykładowo może to być wtorek lub weekend.
Niektóre sklepy udostępniają kod rabatowy na darmową dostawę. Taki kod jest również doceniany przez konsumentów, gdyż automatycznie obala dość wysoką barierę wartości koszyka, od której można skorzystać z bezkosztowej wysyłki zamówienia.
Kod rabatowy: ile można zaoszczędzić?
Jeśli chodzi o tanie kupowanie przy użyciu kodów rabatowych, to wartość zniżki zawsze jest uzależniona od strategii marketingowej danej firmy. Przykładowo może to być kod o wartości 30 zł przy zakupach na kwotę nie mniejszą niż 250 zł. Przy większych zakupach, kod rabatowy może zależeć od kwoty zamówienia. Każda akcja związana z kodami zniżkowymi może opiewać na zupełnie inną wartość.
Stosując kody promocyjne, sklep zyskuje bardzo dużo. Z pozoru może się wydawać, ze sklep traci na tego rodzaju zniżkach. Trzeba mieć świadomość, że sklep nie sprzeda towaru poniżej kosztów zakupu. Sklep doskonale wie, na jakim poziomie cen detalicznych może balansować. Być może zarobi mniej na jednym koszyku. Jeśli kod rabatowy skusi wielu klientów na zakupy, sklep ma szansę na ogromne obroty, co w finale przyniesie mu bardzo duży zysk. W tej grze z kodami rabatowymi zyskuje nie tylko klient, ale i sklep.
Produkty pierwszej potrzeby a kod rabatowy
Globalna pandemia koronawirusa, która zaatakowała świat na przełomie 2019/ 2020 roku, nauczyła ludzi robić zapasy produktów zaliczanych do środków pierwszej potrzeby. Do chwili obecnej konsumenci bardzo chętnie realizują każdy kod rabatowy na następujące kategorie produktów:
- artykuły spożywcze z długim terminem ważności,
- produkty dla noworodków, niemowląt i dzieci starszych,
- artykuły dla zwierząt (karma mokra, sucha, akcesoria, kosmetyki),
- środki higieny osobistej,
- kosmetyki różnego rodzaju,
- leki i suplementy diety,
- obuwie,
- odzież na różne pory roku,
- produkty związane z survivalem.
Oczywiście kod rabatowy nie dotyczy wyłącznie produktów tego typu. Wielu konsumentów nadal chce robić zakupy dla zwykłej przyjemności. Udane zakupy można traktować jako formę relaksu i odstresowania się. Cieszenie się z nowych rzeczy, które klient kupił taniej, gdyż zadziałał kod rabatowy, to rzecz normalna u ludzi w każdym wieku.
Czy kupować w sklepach, które nie proponują żadnych promocji?
Trzeba powiedzieć to wprost: Polacy przyzwyczaili się, że w sklepach są promocje. Omijają placówki handlowe, w których nie odbywają się żadne akcje promocyjne.
Przykładem sklepów, w których nie w ogóle promocji, są sklepy osiedlowe. Nawet jeśli ludzie chcą na początku kupować w takich sklepach, z czasem rezygnują z zakupów, gdyż bez promocji zakupy po prostu za dużo ich kosztują. W takim sklepie zazwyczaj sprzedaje się to, czego klient zapomniał kupić w sklepie z promocjami lub gdy mu czegoś w domu zabrakło. Wystarczyłoby wprowadzić nawet skromny kod rabatowy, ale niestety, większość właścicieli powie, że „nie da się”.